Palmzondag

Auteur: Anneke Grunder
Datum: 24-03-2024
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Mc.11, 1-10 | Jes.50, 4-7 | Fil.2, 6-11 | Mc.14, 1 - 15,47

 

Het verhaal van de intocht, zoals Marcus het vertelt, is een verhaal van verdekte tegenstrijdigheden. Je wordt voortdurend op het verkeerde been gezet.

Feestelijk eerbetoon en de dreiging van lijden en dood klinken er beide in door.

En dat wordt expliciet in de daarop volgende lezing uit Marcus 14.

In onze tijd moeten veel mensen  eveneens in omstandigheden van dreiging of onrecht zoeken naar heilzaam leven gericht op het goede. Ieder van ons krijgt daar zijdelings ook mee te maken. Hoe dan te handelen?

Misschien kunnen de hoofdpersonen van vandaag ons daarbij inspireren.

Jezus is net als alle andere Joden op weg naar Jeruzalem, de heilige stad (Hieros), de stad van Salem, sjaloom Jerus sjalem. De stad van het visioen van Gods goedheid.

Je zou denken: een vreugdevol gebeuren.

Maar dat hapert al op bij de openingszin: ‘Toen ze Jeruzalem naderden en in de buurt waren van Betfage en Betanië bij de Olijfberg’.

De pelgrims moeten eerst Betanië aan doen. Dat stadje ligt aan de droge kant van de bergen. Het regent er vrijwel nooit. ‘Bet oni’,  ‘huis van ellende’ heet het daarom. Maar de goede hoorder weet dat die beeldtaal verder strekt. De weg naar Jeruzalem, de stad van vrede, loopt via het lijden. Dat  weet ook de lijdende knecht uit het lied van Jesaja. Een andere weg is er niet….

Lees meer

5de zondag veertigdagentijd

Auteur: Jef Schoenaerts
Datum: 17-03-2024
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Jer.31, 31-34 | Hebr.5, 7-9 | Joh.12, 20-33

 

Leven vanuit een innerlijk moeten

Vier weken geleden zijn de Russische leiders erin geslaagd Aleksej Navalny definitief uit de weg te ruimen.   De vorige poging om hem te vergiftigen mislukte.   Ondanks die niet mis te verstane boodschap keerde Navalny na zijn herstel vrijwillig terug naar Rusland, goed beseffend dat hij daarmee zijn eigen doodsvonnis tekende.  In een boodschap die vóór zijn dood in Duitsland was opgenomen, voel je enkel gedrevenheid om zijn missie verder te zetten en roept hij ook medestanders daartoe op met de woorden “Geef nooit op!.”.   Waar je aarzeling en angst zou verwachten, geeft hij daar naar de buitenwereld toe geen blijk van.   Waar haalde die man op dit kantelmoment in zijn leven de kracht vandaan?   Door welk innerlijk vuur maakte hij zijn persoonlijk leven ondergeschikt aan een hoger doel? Is hier sprake van een “innerlijk moeten” omdat de waarde van het leven zelf op het spel stond?

Navalny’s verhaal hing als een schaduw boven mijn overweging van het evangelie van vandaag. “Nu ben ik doodsbang. Wat moet ik zeggen? Vader, laat dit ogenblik aan mij voorbijgaan.” Johannes legt Jezus deze uitspraak in de mond.    Heel begrijpelijke woorden want hij staat voor de verscheurende keuze: in Jeruzalem blijven betekent zeker dat hij zijn eigen doodsvonnis tekent via uitschakeling door de Joodse religieuze leiders.  Waar haalt Jezus op dit kantelmoment in zijn leven de kracht vandaan om uiteindelijk te zeggen: “Hiervoor ben ik juist gekomen.”?  Welk soort vuur brandde in hem dat hij vrijwillig de weg zonder terugkeer insloeg?

Lees meer

4de zondag veertigdagentijd - Laetare

Auteur: Bernard de Cock
Datum: 10-03-2024
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: 2 Kr 36, 14-16.19-23 | Ef 2, 4-10 | Joh 3, 14-21

 

Jullie weten allemaal wat ‘zappen’ is. Het is een manier van televisiekijken waarbij je vanuit de luie zetel vaak van kanaal wisselt, met de bedoeling iets te vinden dat jou kan boeien. Het gebeurt niet zelden dat je midden in een interview of een gesprek belandt: je weet wel niet meteen waar dat gesprek over gaat, maar wát er gezegd wordt, trekt jouw aandacht, en je blijft luisteren – zonder direct verder te zappen. Welnu, ook in het evangelie van vandaag vallen we zomaar binnen in een nachtelijk gesprek tussen Jezus en Nikodemus, op een moment dat hun conversatie al een eind aan de gang is. Nikodemus is een hoge joods-religieuze autoriteit. ’s Nachts gaat hij Jezus opzoeken, en wil op een eerlijke manier te weten komen waar die begeesterende man uit Nazareth voor staat, wat hij gelooft, waar hij van leeft. In het fragment dat de liturgie ons vandaag serveert, staat één zin die dat hele geloof van Jezus én van de evangelist Johannes én van ons, prachtig samenvat: “Zozeer heeft God de wereld liefgehad dat Hij zijn enig geboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan maar eeuwig leven zal hebben”.

Lees meer

3de zondag veertigdagentijd

Auteur: Ria Willems
Datum: 03-03-2024
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Ex.20, 1-17 of 20, 1-3.7-8.12-17 | 1 Kor.1, 22-25 | Joh.2, 13-25

 

Het Johannes-evangelie werd opgeschreven rond het jaar 100,  in een gemeente die de catastrofe in Jeruzalem - van april tot september van het jaar 70 -  had meegemaakt. Gedurende deze maanden had het Romeinse leger de hele stad met de grond gelijk gemaakt. Kleine groepjes verzetsstrijders probeerden nog te ontsnappen via verborgen tunnels maar werden omsingeld en uitgehongerd. In een straal van 17 kilometer hadden de Romeinen alle bomen omgehakt en het hele gebied herschapen in een woestenij.  Gebouwen vernield, geplunderd en in brand gestoken. Vrouwen en meisjes verkracht.  Meer dan honderdduizend doden. De tempel in puin.

In Rome werden heilige voorwerpen uit de tempel en 700 gevangenen in een triomftocht getoond aan de bevolking. Slaafgemaakte joden werden er ingezet, onder meer bij de bouw van het nieuwe, prestigieuze Colosseum. 

De groep rond Johannes verwerkte deze traumatische ervaringen in een evangelie, ter bemoediging van de ontredderde generaties, die nu verder moesten zonder tempel.  Men herinnerde zich dat Jezus tijdens zijn leven scherpe kritiek had gegeven op de offercultus, toen de tempel nog overeind stond.   ‘Maak de tempel los’, had hij gezegd, ‘en ik zal een nieuwe doen opstaan in drie dagen.’  Wat betekent deze raadselachtige uitspraak ?

Lees meer

2de zondag veertigdagentijd

Auteur: Jozef Essing
Datum: 25-02-2024
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Gen.22, 1-18 | Rom.8, 31b-34 | Mc.9, 2-10

 

TRANSFIGURATIE - GEDAANTEVERANDERING

Wie de kans heeft gehad op de berg Tabor te komen, beleeft en begrijpt waarom de traditie deze heeft aangewezen als de plaats waar de gedaanteverandering van de Heer plaats heeft gevonden. Door het uitzicht, naar alle kanten en over alles heen, is het of je bent opgetild boven de wereld van alledag. Wat onmiddellijk en dichtbij was komt op afstand; en wat centraal leek te staan is slechts een klein onderdeel van een groter geheel. Op de top van een berg staan geeft het gevoel opgenomen te zijn in een hogere wereld, de wereld van de Ene die religieus geduid wordt als Allerhoogste.

Het tegenbeeld van de berg - van het opstijgen, ‘opgetogen zijn’ en ‘zien’ - is de maar al te bekende wereld waarin men moet ‘afdalen’. Een wereld waarin je ‘het niet meer ziet’ - de leegte en gemis na het wegvallen van een dierbaar mens of een vertrouwde werkkring -, of oploopt tegen muren van vijandschap en aankijkt tegen de puinhopen van zinloos geweld.

Lees meer

1ste zondag veertigdagentijd

Auteur: Sipke Draisma
Datum: 18-02-2024
Liturgische tijd: Vastentijd
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Gen. 9, 8-15 | 1 Petr. 3, 18-22 | Mc. 1, 12-15

 

Opnieuw beginnen

Van een chaos een leefbare kosmos maken, daar was God goed in. In zes dagen ordende Hij wat woest en doods was tot een leefbare wereld. Om er vervolgens op de zevendag dag van te genieten. Toen moord- en doodslag onder de mensenkinderen de kosmos weer tot chaos dreigde te maken, besloot God tot een ‘reset’, een regenvloed die veertig dagen en nachten duurde. Opmerkelijk dat het herstellen van de wereld drie weken langer duurde dan het scheppen ervan.

Acht mensen overleefden de zondvloed in een door Noach eigenhandig gebouwde ark. Noach en zijn vrouw, drie zonen en hun vrouwen. Hier speelt de getalssymboliek een rol. De zeven dagen waarin de schepping voltooid werd maakt het getal zeven tot het getal van de volheid. Het daaropvolgende getal acht is het getal van een nieuw begin. De vaak achthoekige doopkapel in een kerk of achtzijdige doopvont herinneren ons eraan. Met acht mensen maakte God na de zondvloed een nieuw begin.

Op het eerste gezicht is het opmerkelijk dat God spijt had van zijn drastische ingreep om de hele schepping in veertig dagen teniet te doen. Dat Hij spijt had kun je opmaken uit zijn belofte dat de wateren nooit meer zullen zwellen tot een vloed om al wat leeft te verzwelgen. Het was eens en nooit meer. Al lijkt me dat geen bijbels argument om de gevolgen van de klimaatcrisis te negeren.

Lees meer

6de zondag door het jaar

Auteur: Marc Christiaens
Datum: 11-02-2024
Liturgische tijd: Door het jaar
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Lev.13, 1-2.45-46 | 1 Kor.10, 31-11, 1 | Mc.1, 40-45

 

 Barrières doorbreken                                                                                                           

Om de draagwijdte van Jezus' optreden juist te kunnen inschat­ten, is enige achtergrond­informatie wellicht wenselijk.

Jezus genas een melaatse. In de eerste lezing ging het over huidziekten. Voor ons zijn dat twee totaal verschillende dingen. Niet in Jezus' tijd. Tussen toen en nu ligt twee­duizend jaar wetenschap. Huid­uit­slag maakte mensen toen bang omdat men geen idee had wat er juist aan de hand was, en zeker niet wat de prognose was. Men wist wel dat het het begin zou kunnen zijn van iets heel ergs; mis­schien was het besmet­telijk, misschien ook niet. Maar het was hoe dan ook verdacht.

Dat een zieke zich door een pries­ter moest laten onderzoeken klinkt vreemd in onze oren. Maar in het Jodendom van toen, net als in vele (primi­tieve) samenlevingen, vervulde een pries­ter meerdere maatschap­pelijke taken: hij was niet alleen de bedienaar van de eredienst, hij fungeerde onder meer ook als medicus én als gezond­heidsambtenaar. Hij onderzocht de zieke en verklaarde hem rein of onrein. ‘Melaatsheid’ was een van de redenen voor zo’n ‘onrein’-verklaring. In de Bijbelse tijd moet je dat begrijpen als: deze huidaandoening zou een eerste symptoom van melaatsheid kunnen zijn. Hoe rekbaar dat begrip destijds was, mag blijken uit het feit dat zelfs kleding 'melaats' kon verklaard wor­den, wanneer die bijvoorbeeld bevlekt was geraakt door verdachte huiduitslag of een huidwonde.

Lees meer

5de zondag door het jaar

Auteur: Leo Oosterveen
Datum: 04-02-2024
Liturgische tijd: Door het jaar
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Job7, 1-4.6-7 | 1 Kor.9, 16-19.22-23 | Mc.1, 29-39

 

Genezing van heel de mens

We staan aan het begin van het evangelie naar Marcus. In de aanhef kondigt dit evangelie zich aan als de goede boodschap van Jezus Christus (Mc 1,1). Na zijn doop door Johannes en de roeping van de eerste leerlingen gaat Jezus die goede boodschap onderrichten in de synagoge en hij doet dat “met gezag” (Mc 1,21-22). Maar wát onderricht Jezus precies? Wat is de inhoud van zijn boodschap? Marcus vermeldt het niet. Jezus houdt in de eerste perikopen van dit evangelie niet een uiteenzetting. Toch laat hij zien waar het hem om te doen is, namelijk zijn manier van doen. In tegenstelling tot de beginverhalen van de andere evangeliën bestaat de goede boodschap uit het Marcusevangelie in de eerste hoofdstukken hoofdzakelijk uit genezingen die Jezus verricht. Als je wilt weten wat de inhoud is van Jezus’ boodschap, kijk dan naar wat hij doet, zo wil Marcus zeggen.

Lees meer

4de zondag door het jaar

Auteur: Bernard de Cock
Datum: 28-01-2024
Liturgische tijd: Door het jaar
Liturgische jaar: B
Jaar: 2023-2024
Lezingen: Dt 18, 15-20 | 1 Kor 7, 32-35 | Mc 1, 21-28

 

Geen woorden maar daden, leve Feyenoord is een regeltje uit het clublied van de bekende eersteklas-voetbalclub Feyenoord uit Rotterdam. Veel supporters zijn havenarbeiders: handen uit de mouwen en werken voor je geld; niet palaveren, maar doen. Woorden leveren immers niets op, alleen daden brengen iets voort. Maar is dat wel zo? Blijkbaar niet, want als je in het voetbalstadion door tienduizenden kelen het langgerekte geen wóóóóóórden hoort brullen, bekruipt je het eigenaardige gevoel dat precies het samen zingen van die woorden een echte daad is. Die gezongen woorden bewerken iets, ze creëren namelijk een samenhorigheidsgevoel, ze enthousiasmeren de spelers, ze dragen ertoe bij dat de club wint. En nog zoveel meer. Als dát alles geen daad is! Het is hoogst komisch, kolder op zijn best: door luidop de daad boven het woord te plaatsen, het doen dus boven het spreken, maak je van dat spreken, van het woord, de hoogste daad. Het evangelie van vandaag heeft het ook over woorden en daden. We hebben namelijk gehoord dat Jezus zowel woorden spreekt als dat hij iets doet; hij geeft niet alleen onderricht, hij geneest ook iemand. En beide be-werken iets.

Lees meer

Preek van de week

Inschrijving

Indien u iedere week een voorstel van preektekst van een dominicaan of een lekendominicaan wilt ontvangen, vragen wij u om uw inschrijving te bevestigen door te klikken op de link. Wij danken u bij voorbaat voor uw interesse in ons initiatief.

Onze preken

  • 3de zondag veertigdagentijd

    3de zondag veertigdagentijd

    Het Johannes-evangelie werd opgeschreven rond het jaar 100, in een gemeente die de catastrofe in Jeruzalem - van april tot september Read More
  • Palmzondag

    Palmzondag

    Het verhaal van de intocht, zoals Marcus het vertelt, is een verhaal van verdekte tegenstrijdigheden. Je wordt voortdurend op het Read More
  • 5de zondag veertigdagentijd

    5de zondag veertigdagentijd

    Leven vanuit een innerlijk moeten Vier weken geleden zijn de Russische leiders erin geslaagd Aleksej Navalny definitief uit de weg Read More
  • 1
  • 2